Zo voer je een beroerd verzuimgesprek
Geloof het of niet, maar ze komen meer voor dan je denkt. Het slechte gesprek. Meer specifiek: het slechte verzuimgesprek. Gevolgen: onbegrip, spanningen, vertrouwensproblemen, juridische consequenties, hoge kosten en productiviteitsverlies. Als je wil weten hoe je een slecht verzuimgesprek voert, hebben we hier enkele voorbeelden. En helaas... uit de praktijk.
- Slechte of zelfs geen voorbereiding. Daar begint het gelazer vaak mee. Als je niet goed voorbereid bent op het verzuimgesprek, kan dit resulteren in verwarring en onzekerheid bij de werknemer. Het kan ook laten zien dat je niet geïnteresseerd bent. Onherroepelijk zal dit leiden tot een slechte relatie tussen werkgever en werknemer. Wenselijk? Mwah.
- De schuld geven. Zo lekker, de schuld op de ander afschuiven. Het verzuimgesprek is echter bedoeld om te begrijpen wat er aan de hand is en om samen naar oplossingen te zoeken. Leg de schuld bij de werknemer en veroordeel hem of haar, geheid dat dit leidt tot een gesloten houding bij de werknemer en een vrije val van het vertrouwen. Goed bezig, chef!
- Geen empathie tonen: Het is belangrijk om empathie te tonen voor de situatie van de werknemer. Doe je dit niet, dan krijgt de werknemer niet het gevoel dat hij of zij ertoe doet. Een gespannen situatie zal het directe gevolg zijn.
- Niet luisteren: We zien dit bij de Olifant-door-de-porseleinkast-types. Lekker eroverheen denderen met je eigen visie om de werknemer snel weer aan het werk te krijgen. Niet luisteren leidt tot misverstanden en onherstelbare schade in de onderlinge relatie.
- Geen duidelijk plan voor de terugkeer naar werk. Als er geen duidelijk plan is, kan dit resulteren in onzekerheid en kan het de re-integratie van de werknemer in de weg staan. Verzuimende medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn.
- Te weinig of juist te veel informatie delen: Als je te weinig informatie deelt, kan dit leiden tot onduidelijkheid en onzekerheid. Maar als je te veel informatie deelt, is dit overweldigend voor de werknemer en kan dit leiden tot miscommunicatie. Denk alleen al aan de rechten en plichten rondom de Wet Verbetering Poortwachter. Er zijn leidinggevenden die er een complete studie van gemaakt hebben en het heerlijk vinden alle details erover te spuien.
Kortom, het is belangrijk om een verzuimgesprek serieus te nemen en goed voor te bereiden, empathie te tonen, goed te luisteren, een duidelijk plan te maken en voldoende informatie te delen. Door deze stappen te volgen, kan een vertrouwensbreuk worden vermeden en kan een positieve relatie tussen werkgever en werknemer worden opgebouwd/behouden.
Wil je dat jouw leidinggevenden wél een goed verzuimgesprek voeren? Boek dan online onze training Meester in het Verzuimgesprek. Deze interactieve videotraining kan elke deelnemer voor zichzelf doen. Aan de hand van verschillende scenario's wordt je kennis getest en krijg je meteen feedbacks.