Thuiswerken. I love it, I hate it.
Thuiswerken. I love it, I hate it.
24 oktober 2022 
1 min. leestijd

Thuiswerken. I love it, I hate it.

Iedereen heeft van nature een eigen voorkeur als het gaat om werken thuis of op kantoor. Dat dit gegeven extra stress oplevert, weten maar weinig mensen. 

Pakweg 10 tot 20 jaar geleden kreeg ik als doelstelling om minimaal 5 klantafspraken in de week te maken. Ik vond dat leuk en zat er regelmatig boven. Door dit jarenlang te doen, is het in mijn systeem gaan zitten. De coronaperiode was voor mij dan ook geen pretje. De sociale interactie, de gesprekken binnen bedrijven, de kennis en verhalen die je met elkaar deelt. Het was een gemis.

Niet alle afspraken hoeven perse live ter plekke plaats te vinden. Corona leerde ons dat we ook online goed uit de zakelijke voeten kunnen. Maar toch, het is zo nu en dan wel prettig om even samen te zitten. Regelmatig nodig ik klanten en partners uit op onze unieke werkplek in de innovatiehub op de KNVB Campus in Zeist. Keer op keer vinden zij het er energiek en inspirerend (of dat aan ons ligt of omdat ze ook de VAR Replay Center kunnen bewonderen, is mij niet helemaal duidelijk, maar goed).

Laatst sprak ik onze relatie van Zilveren Kruis. Zij vertelde vrijwel nooit meer live af te spreken, maar altijd vanuit huis te werken. ‘Niks voor mij’, zei ik. ‘Mis je die dynamiek niet, de energie?’ ‘In het geheel niet’, ze zou niet anders meer willen. Geen reistijd, geen file, heerlijk.

Wij mensen zijn niet allemaal hetzelfde. Eerder had ik geleerd van prof. dr. Laura den Dulk van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat mensen van nature een eigen voorkeursstijl hebben als het gaat om hybride werken. De een werkt graag afgezonderd aan één taak, de ander vindt het juist prettig om alles door elkaar te doen. Wist ik wel, maar was ik me nooit écht van bewust. Laat staan in een hybride context.

In organisaties wordt hier ook aan voorbij gegaan. Maar het is waar. Stel je voor dat je ‘s avonds gebeld wordt door een collega die altijd alles door elkaar doet (en dat belletje in privétijd heel normaal vindt), maar jij bent iemand die de zaken graag gescheiden houdt (en dientengevolge stress krijgt van haar telefoontje), dan leidt dat tot spanning aan beide kanten.


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen van nature een eigen voorkeursstijl hebben als het gaat om gecombineerd op kantoor en thuis werken.


Wees je bewust van je werkvoorkeursstijl en die van anderen. 

Hoe kom je daar achter? Door met elkaar erover in gesprek te gaan. Heel moeilijk is dat niet. Heb je als afdeling of team een hulpmiddel nodig, denk dan aan de Hybride Samenwerken Scan die hier specifiek voor ontwikkeld is. Een online tool die het gesprek met elkaar op gang brengt en zorgt voor onderling begrip, betere afstemming en minder onderlinge spanningen.

Reactie plaatsen