Uitdagingen van het hybride werken: Waarom het niet overal goed gaat en hoe deze aan te pakken.
Uitdagingen van het hybride werken: Waarom het niet overal goed gaat en hoe deze aan te pakken.
08 mei 2023 
2 min. leestijd

Uitdagingen van het hybride werken: Waarom het niet overal goed gaat en hoe deze aan te pakken.

Goed, het hybride werken heeft z’n vlucht genomen. Medewerkers werken sinds ‘Corona’ deels vanuit huis en deels op kantoor. Het heeft voordelen, maar het brengt in de regel ook uitdagingen met zich mee. Niet voor iedereen is het even vanzelfsprekend, niet iedereen gaat even makkelijk om met technologie, met soms ‘halve communicatie’ doordat non-verbale signalen niet doorkomen, en lang niet iedereen wisselt gemakkelijk van de ene modus naar de andere, van thuis naar kantoor. Een aantal redenen waarom hybride (samen)werken niet overal goed gaat:

  1. Technologische beperkingen: niet alle organisaties hebben de juiste technologie of infrastructuur om goed te kunnen communiceren en samenwerken op afstand. Dit kan leiden tot vertragingen en fouten, waardoor de productiviteit afneemt. Een ICT-bedrijf heeft geen moeite met technologie en ziet dat als de normaalste zaak van de wereld. Medewerkers in een zorginstelling daarentegen zijn minder technisch onderlegd en lossen problemen bij voorkeur met elkaar op.

  2. Communicatie: het kan lastig zijn om effectief te communiceren wanneer medewerkers op verschillende (thuis)locaties werken. Er kunnen misverstanden ontstaan, bijvoorbeeld over wanneer je iemand wel en niet kunt bereiken.

  3. Minder sociale interactie: werknemers die vanuit huis werken, hebben minder sociale interactie met hun collega's, wat kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid en isolatie. Dit kan van invloed zijn op hun welzijn en betrokkenheid bij het werk. Als voorbeeld geven we Simon in onze hybride werken training en scan; hij voelt zich eenzaam en niet gezien, weet niet goed hoe daarmee om te gaan en zwemt als het ware in het onzekere. Zijn productiviteit gaat er niet op vooruit.

  4. Gebrek aan structuur: bij hybride werken is er soms minder structuur en richting vanwege de afstand tussen collega's. Dit kan leiden tot onduidelijkheid over verwachtingen en taken, wat de productiviteit kan beïnvloeden. Waar sommige mensen veel behoefte hebben aan structuur en vaste patronen, is dat voor een ander juist een allergie. Probeer daar rekening mee te houden door met elkaar in gesprek te gaan.

  5. Culturele verschillen: het hybride werken kan ook culturele verschillen en voorkeuren blootleggen. Sommige medewerkers vinden het bijvoorbeeld prettiger om op kantoor te werken, terwijl anderen de voorkeur geven aan thuiswerken. Een belangrijk aspect. Ook hier weer zijn verschillende ‘werkvoorkeursstijlen’ van mensen belangrijk. De een doet van nature alles door elkaar (de zgn. ‘Integrator’, terwijl een ander het beste werkt als zoveel mogelijk zaken gescheiden zijn, de ‘Separator’. Je voelt al aankomen dat onderling verschillen tot spanningen kunnen leiden.

Om succesvol te zijn bij hybride werken is het niet alleen belangrijk om te investeren in technologie, communicatie en duidelijke richtlijnen; ook moet er gekeken worden naar het welzijn van hun medewerkers. Juist vanuit het perspectief van een hoge werkdruk en hoog ziekteverzuim (en het voorkomen van verzuim). 

Moeite om het gesprek aan te gaan over hybride werken? Kijk eens naar de gespreksstarter die jouw team op leuke en niet-bedreigende manier inzicht geeft in verschillende voorkeursstijlen. Bespreek de resultaten onderling in je team en je zult zien dat er meer begrip en minder spanningen zullen zijn. De psychosociale arbeidsbelasting neemt af.

Reactie plaatsen