5 praktische tips om werkdruk te verlagen.
Voorkom uitval van werknemers: 5 praktische tips om de werkdruk te verlagen
17 maart 2023 
1 min. leestijd

Voorkom uitval van werknemers: 5 praktische tips om de werkdruk te verlagen

Een hoge werkdruk kan een grote impact hebben op de gezondheid en het welzijn van werknemers. Het kan leiden tot stress, vermoeidheid, burn-out en zelfs tot uitval van werknemers. Als werkgever is het daarom belangrijk om maatregelen te nemen om de werkdruk te verlagen en uitval te voorkomen.

Hieronder volgen enkele tips om de (beleving van) werkdruk te verminderen:

  1. Stel realistische doelen: Zorg ervoor dat de doelen die aan werknemers gesteld worden haalbaar en realistisch zijn. Het stellen van onrealistische doelen kan leiden tot een hoge werkdruk en stress bij werknemers. Krachtige en ambitieuze managers lopen nog weleens in hun valkuil dat ze de lat voor hun medewerkers net zo hoog leggen als voor zichzelf. Hou er rekening mee dat niet iedereen hetzelfde is.
  2. Maak een goede planning: Zorg voor een duidelijke en haalbare planning. Dit geeft werknemers overzicht en rust en voorkomt dat ze het gevoel hebben dat ze constant onder tijdsdruk staan.
  3. Geef werknemers autonomie: Geef werknemers de ruimte om zelf te beslissen hoe ze hun werk willen organiseren. Het zijn geen kleine kinderen meer. Autonomie vergroot het gevoel van controle en vermindert de stress. Koppel dit aan zingeving bij medewerkers en de werkdruk kan zelfs de productiviteit en welzijn ten goede komen.
  4. Bied ondersteuning: Zorg dat werknemers de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld door training en coaching, maar ook door voldoende middelen en tools beschikbaar te stellen. De interactieve werkdruktraining 'Werkdruk de baas' zoomt volledig in op werkdruk en de perceptie hierop. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat werkdruk, thuis of op het werk, niet hoeft te leiden tot stress en verzuim. Door energie- en hulpbronnen te leren vinden en aanwenden zet je druk om in productiviteit en voldoening.
  5. Zorg voor een goede werksfeer: Een goede werksfeer draagt bij aan het welzijn van werknemers en kan helpen om stress te verminderen. Creëer een open en positieve werkcultuur waarin werknemers zich gesteund voelen. Juist in een tijd van afstandswerken is afstemming en samenwerking belangrijk, omdat je elkaar soms dagenlang niet ziet. Let bij hybride samenwerken op dat er voldoende onderling begrip is voor elkaars werkvoorkeursstijlen om een goede sfeer te realiseren.

Door deze maatregelen te nemen, kun je als werkgever de (perceptie van) werkdruk verlagen en uitval van werknemers voorkomen. Wees hier actief mee bezig en evalueer regelmatig of de werkdruk nog steeds op een gezond niveau is.

En maak je mensen bewust van hun eigen mogelijkheden! Het wetenschappelijke JDR-model (Job Demands & Resources model) biedt effectieve handvatten om te leren om te gaan met hoge werkdruk. Een beeldende training (e-Learning) over hoe je dit leert vind je hier: Vraag vandaag nog je gratis online proefversie aan!



Reactie plaatsen